Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek
Így gályáztak eleink a haza védelmében.
A képen egy naszád, gyors járatú hadihajó. Ennek kisebb változata a sajka.
A folyami flotta az 5. haderőnem volt, feladata a vízi utak ellenőrzése, a szárazföldi csapatok támogatása, főleg délen. Egy 1476-os oklevél szerint: a király hajóhada 330 hajóból állt, melyekben 10 ezer harcos volt elhelyezve, 1700 lándzsás, 1200 vértes, a többi könnyű fegyverzetű, íjász stb. 16 nagy gálya, 34 naszád evezősökkel, ágyúkkal és tüzérekkel állandóan Nándorfehérvárnál állomásozott. Mátyás kedvenc hajója a Bucentaurus volt, ez a komáromi révben horgonyzott, és fedélzetén sokszor tartózkodott a király.
A hajótest 30-60 m hosszú, 4-8 m széles, 2-3m oldalfalú, 1,5 m merülésű, hegyes
orrú, lapos fenekű, 800 t teherbírású. Tölgyfából, vagy akácból készül. A bordázatokat deszkával borítják, amit az un. eszkába szögekkel rögzítenek. A palánkburkolat illesztését mohával, gyékénnyel tömítik. A hajó fedélzet nélküli,
árbocos, vitorlás, a hosszú keresztárbocon háromszögletű latin vitorlával. Abban az időben még nem zavarták hidak a hajóközlekedést, de a vitorlázás nem éppen folyami műfaj, leginkább evezni kellett. Egy kisebb forgóágyút elhelyeztek a hajó orrában. A hajó tatján álló kabin volt a parancsnok és a kormányos tartózkodási helye. A padokon ültek a harcosok, szélén az evezősök, kétoldalt 10-10, 20 evezővel, de időnként váltották egymást. A naszádosok tehát harcosok és hajósok is voltak egyben, a hivatásos királyi hajósok rendjét képezték. Mátyás idején kb. 10 ezren voltak. Békeidőben gazdálkodhattak, kereskedhettek. Vezetőjük a vajda, a 20-30 vajda parancsnoka pedig a naszádos kapitány volt.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!