Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mátyás király klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ha érdekel a téma légy aktív, segíts továbbépíteni a közösségünket, hívd meg ismerőseidet is. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mátyás király klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Amerika felfedezésének évében, 1492-ben jelent meg Itáliában Jacopo da
Porzia könyvecskéje a nemesifjak neveléséről. A Velencében kiadott mű
szerzője az akkor már két éve halott Mátyás királyt állította eszményképül a
felnövekvő fiatalság elé. Annak a Hunyadi Mátyásnak az életét, akinek
uralkodása Bajcsy-Zsilinszky Endre szerint az „utolsó magyar eposz” volt,
őutána csak „ragyogó balladák” következtek.
E királyunk ma is kiemelkedő alakja történelmünknek, irodalmunkban
gyakorta szereplő hős. Törökellenes harcai, nagyhatalmi tervei okán
nemzetközileg is ismert személyiség. A körülötte élt tudósoknak és
történetíróknak köszönhetően életének számos momentuma lejegyzésre került;
nem csupán hadi tetteit, de étkezési, öltözködési szokásait, beszélgetés
közben elhangzott szavait és neveltetésének részleteit is leírták. A ránk
maradt színes forrásokból kitűnik, hogy Hunyadi Mátyás sokoldalú, a
reneszánsz-kor eszményei szerint élő, széles látókörű uralkodó volt.
Gyermekkorának, neveltetésének, felnőttkori művelődési szokásainak feltárása
az európai és magyar humanizmus megértését is elősegíti.
A XV. század elejétől kezdve Európában érezhetően megváltoztak a nevelési
eszmények, az oktatási tartalmak és módszerek. Először Észak-Itáliában, majd
más helyszíneken is a földi élet szépségeire figyelő, a természettel
összhangban élő, teljes ember kibontakoztatása vált a nevelés céljává. A
korábbi iskolák szigorú, memorizálásra alapozó képzését felváltotta a
gyermek érdeklődését jobban figyelembe vevő, vidám, játékos módon folytatott
oktatás. A magánkönyvtárak gazdagodásával, a nyomtatott könyvek terjedésével
lehetővé vált a különböző tudományok eredményeinek alaposabb megismerése, a
szövegek egyéni értelmezése is. A lovagi nevelés elemei sok új vonással
bővültek; a gondolkodásra jelentősen hatott a sok évszázadon át elfeledett
antik művek újrafelfedezése. A latin és görög nyelv elsajátítása, magas
szintű ismerete a humanisták fontos célkitűzésévé vált, a nyelvek
jelentették a korábbi korokban írt művek értő olvasásának zálogát. Az ókori
görög eszmény, mely az erkölcsös, lelki-testi értelemben vett harmonikus
ember képzése kapcsán került megfogalmazásra, a reneszánsz idején újra
előtérbe került. A XV-XVI. század nagy kérdése volt, hogy milyen is az
ideális uralkodó, hogy hogyan kell viselkedni a főúri ifjúnak, illetve
kisasszonynak.
Magyarországi királyoknak és nemesi családoknak már Mátyás ifjúkora előtt
is voltak kapcsolataik itáliai humanistákkal. Már akkoriban, amikor még a
fiatal Hunyadi neveltetése el sem kezdődött, hazánkban ismeretes volt több,
olasz szerzők által írott, nevelésről szóló traktátus. Vergerio mester, aki
Zsigmond király hívására telepedett meg Magyarországon a XV. század első
felében, nevelésről írott műve kapcsán kontinens-szerte ismertté vált.
Írását, melyben a szellem és test arányos fejlesztéséről értekezett,
nyilvánvalóan felhasználták Hunyadi Mátyás nevelése során is. 1450-ben a
trónörökös, a gyermek V. László nevelője részére Enea Silvio Piccolomini (a
későbbi II. Pius pápa) nevelési útmutatót állított össze. Ebben a katonai
felkészítés és testi nevelés mellett szólt a nyelvtanulás, az erkölcsi
nevelés fontosságáról. Szánoki Gergely és Vitéz János, akik Hunyadi János
kisebbik fiát, Mátyást nevelték, Vergerio, Piccolomini és más humanisták
eszményei szerint tervezték meg a fiú tanítását. Több korabeli szerző
lejegyezte, hogy Mátyás kiemelkedő értelmi képességekkel rendelkező, a világ
dolgai iránt érdeklődő gyermek volt. Galeotto Marzio azt írta róla, hogy
képes volt órákon át, étlen-szomjan hallgatni a régi történeteket, a Roland
lovag bátorságáról, a Nagy Sándor, Hannibál, Caesar és mások harcairól szóló
elbeszéléseket. Imádta a történelmet, és különösen a hadvezetés, a
hadtörténet érdekelte. A fegyverforgatást gyakorlatban is elsajátította,
felnőtt királyként is szívesen szerepelt lovagi tornákon. Élete első éveit
édesanyjánál, Szilágyi Erzsébetnél töltötte, később azonban sokat
tartózkodott apja mellett. Jó úszó volt, nagyszerű bajvívó, és a magyar
nyelven kívül több nyelven is tudott társalogni. Marzio feljegyzése szerint
a latin nyelv mellett megtanulta a bolgár és német nyelvet, és több,
valamely szláv nyelvet beszélő személlyel tolmács nélkül is elboldogult.
Apja a pápai követekkel való tárgyalásokon Mátyás latin nyelvtudására
épített, így fia már igen korán betekintést nyert az államügyekbe. Bár több
művelődés- és neveléstörténész megjegyzi, hogy Mátyás neveltetése – fiatal
korában történt királlyá választása miatt – nem fejeződött be teljesen,
Vitéz János és más tudósok kialakították benne a széleskörű érdeklődést, a
tudományok és olvasmányok iránti fogékonyságot. Királyként is szokása volt
reggel és este az ágyában olvasni, ebéd után a néhány száz kódexből álló
könyvtárában könyveket olvasgatva pihenni. Mindig kedvelte és kereste –
miként példaképe, a Vergerio szerint is eszményi hős, Nagy Sándor – a tudós
emberek társaságát. Sokra tartotta a különböző dolgokról folytatott vitákat,
eszmecseréket. Történetírói feljegyzések szerint a keresztény teológiában is
járatos volt.
Fináczy Ernő, Mészáros István és más neves magyar neveléstörténészek
ráirányították a figyelmet Mátyás király saját pedagógiai gondolataira is,
amelyek így, 500 év távlatából is nagyon modernnek tűnnek. Egyik
legfontosabb, neveléssel kapcsolatos véleménye az volt a királynak, hogy
nagyon fontos a természetadta tehetség, amelyet nem lehet neveléssel
pótolni. Szerinte a természetes tehetség társadalmi hovatartozástól
független, és ehhez hozzátette még:
„Azért, hogy nem minden egyforma a teremtésben, Istent
éppenséggel nem kell igazságtalannak tartani. (...) Úgy kell
fölfogni a dolgot, hogy emez alkalmasabb valamire, mint amaz. Van
ezért mindenkiben sajátos tehetség és erény. Csak nem ismerjük föl
mindnyájan.”
Hunyadi Mátyás szerencsés csillagzat alatt született. Tehetségét kiváló
nevelői kibontakoztatták, és az ország nagyszerű, a legjobbak közül való
uralkodója vált belőle. Testi, lelki és erkölcsi értelemben remekül
felkészítették a trón elfoglalására, az ország vezetésére. A fiának, Corvin
Jánosnak lejegyzett történetek között olvasható az, hogy Mátyás királynak
nem volt félnivalója alattvalóitól, mert igazságosan és törvényesen
uralkodott. Zrínyi Miklós valaha az alábbiakat írta Mátyás királyról:
„Az ilyen király csinál a maga alattvalóiból is vitézeket; a
maga példájával felserkenti az alvókat és felébreszti a
szunnyadókat; az ilyen alatt nevelkednek jók és lesznek vitézek
mindennemű és rendű emberek... Ezek a dolgok nem minden királyoknak
adatnak és legfőképpen azoknak soha nem, akik a magok országát és
nemzetét nem tiszta szívből szeretik s nem gyönyörködnek benne,
mint Mátyás király!”
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!